Tuesday, November 9, 2010

Kisah.Abah.Mama.Along.Adik

Ya. keluarga yang kecil
hanya punyai dua orang anak
seorang lelaki dan seorg perempuan

Bahagia? 
terlalu peribadi utk menceritakan secara detail
selagi abah dan mama bersama bersatu, Ya, kami bahagia..

Walaupun keluarga yang kecil
tapi aku sayang kesemuanya

Ketika kecil aku sering di rotan oleh abah n mama (dulu mereka garang+tegas)
Sehingga aku rasa aku lah anak yang kurang meminta minta(tgk mood dorg), merengek tak tentu pasal,
hanya tunggu di offer barulah aku mengangguk kepala tanpa henti, dan senyum sampai kening
kerana bila mama bermood baik, dia akan beli dan beli lagi untuk aku juga along.

Ketika kecil juga, aku sering d buli along.
Tapi, dulu aku dan along baik (dari umurku satu tahun sehingga 6 tahun..)
sampai bila sepupu aku tanya mahu kahwin dengan sapa? dengan dungu nya aku jawab 'dgn along'
hoii! sumbang mahram! ahah
masa itu umur aku baru 3 atau 4 tahun
tak tahu undang undang kehidupan..
Dan, bila aku masuk darjah satu, along sudah meningkat dewasa (Jarak umur kami 5 tahun)
along semakin jadi pembuli yang berjaya..tgh nakal kan.
Aku akan menangis, melalak, meraung seperti Bukit Sekilau tu aboh yang punya..
(sbb tu suaraku ala ala Ning Baizura)
sehingga mama akan kejar kami dengan hanger..heh heh heh

Tapi, walaupun aku sering dibuli along, aku tetap dan selamanya sayang dia. sebab dia kan ABANG. 
dan satu satunya abang aku. kalau xada dia, xada la 'abang' untuk aku.

Dan,
walaupun aku sering di marah mama abah dulu dulu (skg dah tak, dah besar kan. eheh)
Aku selamanya sayang mama abah. sebab tiada ganti buat mereka.

Pernah satu ketika dulu, kami sekeluarga sangat rapat, baik, mesra...
aku suka masa tu.. suka dan sayang sangat masa tu..
Dan,
aku harap ia kekal sampai bila bila.. berharap sangat..
sebab jika tiada salah seorang seperti tidak lengkap hidup ni..
dan aku tak punya sapa sapa selain mereka..
harap Allah lindungi keluarga aku selamanya..

Biar,
biar berlaku perselisihan faham kecil,
aku harap sangat ia tidak kekal sampai bila bila..

Mungkin,
Abah mama kelihatan gembira, riang, suka..
Tapi,
jauh di sudut hati mereka, aku tau, faham dan rasa apa mereka rasa..
sebab aku juga begitu..

Sumpah,
Kami tak mahu ini berlaku..
Tapi,
mungkin ada hikmah di sebalik kejadian..
Harap ada yang sedar dan pulihkan keadaan ini..

Semua sudah meningkat dewasa dan matang..
sudah boleh fikir mana baik dan buruk,
tak perlu di bebel lagi..
sebab semua tak suka dibebelkan..

harap, sebelum tutup mata semuanya pulih seperti sedia kala. sayang semuanya till forever. 
abahmamalongadik**

1 comment:

  1. tenang..
    bagai yg telah diungkapkan td,
    ada hikmah disebalik kejadian..
    always look in positive side even in da worst situation..
    just,
    have faith in urself and in ur family..
    doa dan tawakkal..
    then,
    let the time decide for everything..

    ReplyDelete

Lagu Jiwa